Втілення ідей В. О. Сухомлинського в роботу шкільної бібліотеки
- Категорія: Шкільна бібліотека
- Перегляди: 704
В умовах розбудови української національної системи освіти і виховання надзвичайно актуальною є проблема органічного поєднання, синтезу надбань сучасної української педагогіки і наукової спадщини педагога-гуманіста Василя Олександровича Сухомлинського. Педагог-новатор постійно перебував у пошуку нових шляхів, новітніх технологій навчання, виховання молодого покоління, не боявся проведення експериментів у практичній діяльності – і тим самим збагатив світову педагогіку.
У полі діяльності бібліотеки опорного навчального закладу «Суботцівська загальноосвітня школа I-III ступенів» постійна увага приділяється поширенню творчої спадщини педагога-земляка В.О. Сухомлинського. Це є, зокрема, інформаційним забезпеченням реалізації навчально-методичної проблеми нашого освітнього закладу, опорного в районі з питань упровадження педагогічних надбань вченого, а також втіленням методичної проблеми, над якою працює районне методичне об’єднання шкільних бібліотекарів: «Підвищення результативності роботи шкільної бібліотеки шляхом розвитку особистості учнів, виховання громадянина українського суспільства – з широким використанням інформаційно-комунікаційних технологій, творчим впровадженням ідей педагогічної спадщини педагогів-земляків В.О. Сухомлинського та І. Г. Ткаченка»
Результатом спільної діяльності вчителів - предметників, класних керівників і бібліотекаря є цілеспрямована, змістовна робота з виховання в учнів любові до книги, формування культури читання та розвитку читацьких інтересів, яка ведеться під час предметних тижнів, олімпіад, шкільних свят, відзначення ювілейних дат письменників, видатних громадських діячів, проведення бібліотечних уроків тощо.
У закладі панують, як заповідав Сухомлинський, чотири культи: культ Батьківщини, культ людини, культ книги і культ рідного слова. Бібліотека ж була і залишається кабінетом № 1 – справжнім культурним і інформаційно-освітнім центром, який сприяє вихованню гармонійної, морально досконалої особистості, свідомого громадянина, здатного до інтелектуального, духовного і творчого розвитку.
Настанови великого педагога В.О. Сухомлинського «Без високої культури читання немає ні школи, ні справжньої розумової праці, читання – це найважливіший інструмент навчання та джерело багатого духовного життя» [1], «…навчіть своїх дітей читати так, щоб вони вміли читаючи думати й думаючи читати» [1,99 ], – є стрижнем моєї бібліотечної діяльності.
Свою роботу спрямовую на виховання в учнів любові до книги, культури читання, уміння користуватись бібліотекою, а також на інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу, всебічне сприяння підвищенню методичної майстерності вчителів.
Налагоджена тісна співпраця з учителями початкових класів, щоб із перших років навчання в школі пошук і отримання інформації були б звичайною, повсякденною практикою в житті кожного учня.
Аналіз педагогічної спадщини Василя Олександровича дозволив визначити такі основні форми роботи з книжкою в початковій школі, які, на думку педагога, найбільш ефективно сприяють залученню учнів початкових класів до читання книжки. Серед них можна визначити наступні:
- наочність (спеціально обладнані в початковій школі «куточки думки», кімната Казки, книжкові виставки, плакати, стенди);
- відбір книжок для читання;
- проведення масових заходів (свята книги і рідного слова);
- робота в бібліотеці;
- створення особистих бібліотек (школяра, сім´ї, учителя) [3,70].
Неабияку роль у спонуканні учнів початкових класів до роботи з книжкою в Павлиській школі відігравала наочність. Василь Олександрович вважав, що інтерес та увага учнів до книжки збільшується завдяки майстерному використанню різноманітних засобів унаочнення. «Принцип наочності мусить пронизувати не тільки урок, – вважав педагог, – а й всі сторони навчально-виховного процесу, все пізнання» [2,504].
Серед наочних форм популяризації документів найважливіше місце посідає книжкова виставка. Намагаюся створювати виставки сучасного дизайну. З великою ефективністю використовую такі інноваційні форми виставок, як:
- -виставка-свято «Мандрівка в чарівний світ казок», яка супроводжується цікавими вікторинами;
- -виставка-подорож «Подорож хмаринки по Європі»;
- -виставка-посмішка «Книги, які розсмішили світ»;
- -виставка-словник «Ключ до відповіді»;
- -хіт-виставка книг одного жанру “Виклик Гаррі Поттеру”
Приваблюють яскравим оформленням стенди, які висвітлюють роботу бібліотеки та завдання, що стоять перед нею: «Бібліомаячок», «Живи, книго!».
Популярністю користується у дітей виставка саморобних книжечок, авторами яких є переможці конкурсу «Я складаю казку». При підготовці дітей до цього конкурсу використовується методика складання казки І.Г.Ткаченка.
Спільно з учителями початкових класів проводжу виховні години «Дорогою добра», «Подорож до країни Читанії», конкурс малюнків «Доторкнутись до краси», «Кругообіг добра».
Бібліотека надає допомогу вчителям та учням в організації тематичних тижнів, підготовці та проведенні читацьких конференцій («Провісник долі України» до дня народження Т.Шевченка, «Найперше було слово»), літературних та музичних вечорів («Чарівна музика сонета», «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття…»), диспутів, інтелектуальних ігор («Запрошуємо в казку», «Найрозумніший», «Ігри патріотів»).
Важливим завданням сучасної школи є виховання національно свідомого громадянина України з його глибокими патріотичними почуттями. Ми – великий народ і повинні стверджуватися на своїй землі, щоб нікому не дозволяти зневажати себе. Тільки у повазі до себе – джерело національної гідності. Більше трьох десятиліть тому В.О. Сухомлинський зрозумів значимість виховання громадянина і розкрив особливості даного питання у своїй науковій та практичній діяльності. Піклування про виховання громадянина пронизує його творчість. Практично на всі питання виховання особистості у нього можна знайти відповідь. В рамках національно – патріотичного виховання в школі організовуються акції пам’яті: до Дня Перемоги ("Пам'ять"), до Дня пам’яті Крут(«Понад Крутами вічність у сурми сурмить»), до Дня вшанування учасників бойових дій в Афганістані(«Солдат війни не обирає»), до Дня українського козацтва, до Дня Соборності України, до Дня захисника Вітчизни, до Дня Чорнобильської трагедії ("Дзвони Чорнобиля"), до Дня скорботи і вшанування пам’яті жертв війни в Україні(«Пам'яті загиблим поклонімось,квіти до могил їх покладемо»), до Дня партизанської слави, до Дня пам’яті жертв голодомору ("Запали свічку").
В бібліотеці проводиться робота щодо формування у дітей любові та відповідальності за свою малу батьківщину, красу рідної природи, прагнення її пізнати, зберегти, захистити. Перевага надається бібліотечним новаціям, серед них: бібліоквест «Ключі від осені», виготовлення лепбуків «Пори року», віртуальна виставка «Зелена бібліотека», літературна екогодина «Людина і природа», інтернет- подорож «Природні парки: гордість і краса», інформаційний калейдоскоп «Про дива і таємниці природи-чарівниці», веб-презентація «Сторінками Червоної книги», бібліотечні замальовки «Чари рідного краю».
Роботою з батьками учнів-читачів є вивчення ролі сім’ї в читанні дітей. Батьків запрошую відвідати бібліотеку, ознайомитись із приміщенням, бібліотечним фондом, довідковою літературою та літературою для дитячого читання. Підготовлено цикл лекцій «Як зацікавити дитину читанням», «10 порад батькам щодо виховання маленького читача», «З родини йде в життя людина». Став справжнім святом читацький турнір «Діти і батьки читають залюбки», в якому брали участь читаючі сім'ї. Батьки та діти розгадували кросворди, давали відповіді на Чомучкині питання, визначали, які батьки були у героїв казок, складали цікаві, оригінальні та доступні за віком відповіді на типові, традиційні дитячі запитання.
Особлива увага приділяється широкій популяризації української літератури, літератури з питань освіти, історії і культури українського народу та поваги до рідної мови, національно-культурних і духовних надбань нашого народу.
Отримавши нову літературу, готую «Інформаційний бюлетень новинок», організовуються відкриті перегляди літератури та періодики: «Зупинись на хвилинку – подивись на новинки», «Вибух наднової літератури».
На бібліотечних уроках діти не лише вчаться користуватися книгою, а й опановують навички спілкування. Серед тем – «Виникнення писемності», «Культура поведінки читача», «Книги – морська глибина», «Мандрівка на книгольоті», «Прес-веселка. Панорама періодичних видань» та ін.
Можливості бібліотеки щодо підвищення в дітей інтересу до читання, любові до рідного слова використовуються в бібліотеці і через організацію цікавих зустрічей. Зокрема залишиться в пам’яті десятикласників зустріч з Володимиром Герасименком ¾ поетом-піснярем, членом обласного літературного об'єднання «Степ», переможцем і лауреатом багатьох музичних і літературних конкурсів. Присутні були щиро захоплені поетичними та вокальними здібностями Володимира Миколайовича.
В.О. Сухомлинський приділяв значну увагу проведенню в Павлиській школі місячників науки, які мали б пробудити в учнів інтерес до вивчення даної науки, залучити їх до читання науково-популярної літератури, зробити творчі здобутки окремих учнів надбанням шкільного колективу.
В ОНЗ «Суботцівська ЗШ І-ІІІ ступенів» діє шкільне наукове товариство учнів «Пошук». Обдаровані діти протягом року працюють разом з учителями, своїми керівниками, над обраними темами науково-дослідницьких робіт, а потім презентують результати своєї праці. Бібліотека допомагає в пошуку інформації дітям, які займаються за програмами Малої Академії наук. Підготовлено методичні поради «Поради юному науковцю» щодо роботи з літературою, інформацією під час підготовки манівських робіт. Готуються рекомендаційні списки літератури для учнів – членів факультативів, гуртків, обдарованих дітей, учасників олімпіад. Ці списки складаються за книгою попередніх замовлень, яка має назву «У вас питання – у нас відповідь» і охоче використовуються читачами.
В.О. Сухомлинський започаткував традиції у своїй школі, спрямовані на поширення книги, формування світогляду, духовних і моральних якостей юних особистостей. Вони дієві й у нашій школі. Це – проведення предметних тижнів, «Свята врожаю», «Свята мам», «Дня книги», проведення випускного вечора.
Василь Олександрович приділяв багато уваги естетичному вихованню. Він вважав, що найважливішим елементом естетичного виховання є емоційність. Дітей треба вчити бачити прекрасне в звичайному на кожному кроці. Учні школи беруть участь у різноманітних шкільних художніх конкурсах: «Акварелі душі», «Наші юні художники» та ін..
У бібліотеці широко практикується поєднання читання зі створенням виробів декоративно-прикладного мистецтва. Це помітно підвищує в дітей цікавість до відповідних книг. У бібліотеці створено постійно діюча виставка дитячих поробок «Сад дитячих мрій», працює гурток «HM-студія».
Цікаво проходили заходи до дня народження Т.Г. Шевченка під час Шевченківських днів. Серед них: конференція «Живопис у житті Тараса Шевченка», усний журнал «Славимо Великого Кобзаря», свято «Тарас народився, щоб славити Україну», поетичний акорд «Сторінками поезій Шевченка », флешмоб «Прочитаймо разом Кобзаря», виставка – портрет «Наша любов і святиня Т.Г.Шевченко », літературний конкурс « Нас єднає Тарасове слово».
Василь Сухомлинський багато читав і своїх учнів навчав більше звертатися до книг, вважаючи, що саме бібліотека має відігравати вирішальну роль у формуванні й розвитку культури читання учнів. З метою популяризації читання в Україні та усвідомлення важливості ролі шкільної бібліотеки у наш час започатковано щорічне проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек.
І сьогодні, коли бібліотекарі працюють над поступовим реформуванням шкільної бібліотеки в сучасний інформаційний центр з мультимедійними технологіями, що розширить можливості учнів в отриманні вільного доступу до інформаційних ресурсів усіх бібліотек, педагогічні ідеї В.О.Сухомлинського не втратили своєї актуальності. Творчий науково-педагогічний доробок видатного педагога є для нас завжди надійним дороговказом та потужним фундаментом освіти і педагогічної науки незалежної України.
Горбатенко О.О.,
бібліотекар ОНЗ «Суботцівська ЗШ І-ІІІ ступенів»