subottsi.com.ua

Як заробити максимум на ЗНО

Ні для кого не секрет, що для того, щоб отримати високий результат на ЗНО необхідно добре знати предмет, з якого проходиш тестування, а щоб добре знати предмет - треба вчитися. Проте не слід ототожнювати поняття "вчитися" з поняттям "знати". Це нерівнозначні за змістом слова - можна багато вчити і нічого не знати і навпаки, багато знати і порівняно мало вчити. Наголошую на словах "порівняно мало", а не просто "мало".

Таким чином, щоб добре скласти ЗНО треба бути добре підготовленим. Щоб бути добре підготовленим - треба добре розуміти, від чого залежить процес підготовки і методи її проведення. Отже, успіх Вашої підготовки залежить впершу чергу від Вашого ставлення до неї, від формату проведення підготовки і прийомів роботи над вивченням матеріалів. Розпочнемо із зарозумілого обороту "формат підготовки".

Формат підготовки

Підготовка до ЗНО відбувається у трьох форматах: робота у школі, самопідготовка і робота з репетитором. Якщо перші два формати є обов’язковими, то третій - на Ваш розсуд і фінансові можливості. Проаналізуємо окремо кожен формат.

Підготовка у школі - основний елемент підготовки

Під час підготовки до ЗНО головне, про що слід пам’ятати - зміст програм тестування ЗНО не виходить за межі шкільних програм. Тобто нічого додаткового й нового, того, чого у школі Ви не проходили, на тестах питати не будуть. Тому не слід бездумно хапатися за всі посібники, методички (в т.ч. і ті, що йдуть під грифом "схвалено МОНМС") та ін. пропозиції з "ефективної підготовки до ЗНО", яких виникло так багато упродовж останнього часу. Вони можуть виявитися зайвими грошовими витратами. Отже, не марнуйте свого часу й уважно слухайте вчителів на уроках. Завдяки уважній і наполегливій роботі на шкільних уроках Вам доведеться менше вчити дома. Звичайно, дуже велике значення тут має відношення вчителів до своєї роботи і "робоча" атмосфера класу. Якщо більшість вчителів не зацікавлені у результатах своєї роботи - перейдіть до іншої школи (або класу, залежно від ситуації). Якщо такий варіант для Вас неможливий або вже запізно - основну увагу приділіть самопідготовці або роботі з репетитором.

Ще один важливий аспект - т.зв. "неформальний": дуже добре, якщо у класі панує дух здорової конкуренції, а малоосвіченим бути соромно. Це додатковий стимул для Вас отримати високий результат на тестах. Якщо в класі бути розумним не в пошані - перейдіть до іншого класу або школи, або просто не звертайте увагу на кепкування ровесників. Пам’ятайте, що "добре сміється той, хто сміється останнім". Навряд чи з Вас кепкуватимуть, коли Ви, завдяки своїй старанності і знанням, поступите до хорошого ВНЗ і матимете непогані кар’єрні перспективи.

Підготовку до ЗНО у школі можна вважати хорошою якщо:

  1. Шкільного матеріалу вистачає для гарної підготовки.
  2. У школі панує робоча атмосфера й азарт до вивчення предмету.
  3. Шкільні вчителі привчають до формату ЗНО і на уроках пропонують завдання з тестів ЗНО попередніх років.
  4. На уроках у випускному класі (головним чином у ІІ семестрі) систематично повторюється пройдений матеріал.
  5. Шкільні вчителі на своїх уроках "відгукуються" на Ваші звернення про допомогу (роз’яснюють що саме Ви не так робите і чому, а не просто дають правильну відповідь).
  6. Якщо у школі проводяться додаткові консультації або факультативи.

Самопідготовка

Це найголовніший елемент підготовки до ЗНО. Ніяка хороша школа, жоден репетитор не підготує Вас до тестів, якщо Ви не будете працювати самостійно. Самопідготовці Ви маєте приділяти щодня певний час. Пам’ятайте, що найкраще "відкладається" в голові той матеріал, який людина засвоїла самостійно.

Самостійно Ви можете робити:

  • читати підручники (більше, ніж написано у підручнику, на тестах запитувати не будуть);
  • розв’язувати розрахункові задачі та мовні вправи (за підручниками чи посібниками);
  • читати твори і критику до них;
  • вивчати на пам’ять поезію;
  • проходити тести попередніх років (щоб звикнути до формату тестування);
  • робити конспекти вивчених тем, тезові нотатки, схеми, таблиці (це дозволить систематизувати знання);
  • працювати з атласами і картами;
  • спілкуватися (вести дебати) на тему вивченого матеріалу з другом, товаришем, який також готується до ЗНО;
  • повторювати матеріал;
  • тренуватися писати твори.

У процесі самопідготовки найголовнішим є вміння самоорганізації та самостійного дотримання дисципліни. Цієї вимоги в процесі підготовки дотримуватися, як правило, найважче, адже світ, що оточує нас, такий спокусливий! Невелика порада, як з цим можна боротися: на основі роздрукованої програми ЗНО доцільно скласти детальний план самостійної роботи, де буде зазначено що і коли вивчати. Це своїм чином дисциплінуватиме Вас. Також слід пам’ятати, що від того, наскільки Ви ефективно будете самостійно працювати залежитиме сімейний бюджет родини, адже батькам тоді доведеться менше витрачатися на репетиторів. А це, погодьтеся, додатковий стимул до самопідготовки!

Робота з репетитором

Формат підготовки з репетитором не є основним і є доцільним у випадку, коли Вам не вистачає підготовки у школі (тут можуть бути різні причини - слабка відвідуваність уроків через часту захворюваність, неприязні стосунки з вчителем та ін.) або коли у Вас відсутні здібності до самоорганізації. До послуг репетитора є сенс звернутися з предмету, який ніяк не хоче "лізти" у голову. Працювати з репетиторами з усіх предметів - це вже у крайньому випадку, коли інші варіанти себе повністю вичерпали або іншої можливості вивчити предмет не існує (наприклад через хворобу).

Що дають заняття з репетитором:

  • дозволяють краще організовувати час на підготовку до тестування (адже з собою завжди можна домовитися чогось не робити);
  • забезпечують систематичність;
  • "латають слабкі місця".

Головне про що слід пам’ятати при такому форматі підготовки - робота з репетитором - це певні міжособистісні відносини. Тому у випадку відсутності контакту між репетитором і тим, кого він навчає, треба обрати іншого репетитора, бо в іншому разі результату не буде, навіть якщо Ваш репетитор має дуже гарні рекомендації і всі його учні отримали високий результат. Іноді репетитор-студент старших курсів буває більш ефективним ніж його колега по заробітку зі стажем.

Для тих, хто має певні задатки до самоорганізації, пропоную кілька порад для отримання хорошого результату від роботи з репетитором:

  • репетитор не має розповідати Вам весь основний матеріал, його Ви можете самостійно прочитати у підручнику;
  • у роботі з репетитором головну увагу зосереджуйте на своїх слабких місцях;
  • основний час приділяйте тим моментам, які Ви самостійно доопрацювати не зможете (наприклад розбирайте написані Вами твори, логіку виведення формули);
  • репетитор має сприяти, щоб Ви не просто завчили матеріал, а передусім зрозумілии його логіку (наприклад у фізиці не просто вивчили формулу, а самі її вивели, в історії - не просто завчили дати і події, а з’ясували причинно-наслідковий характер процесів та ін.);
  • робота між Вами і репетитором має відбуватися у вигляді діалогу, а не у вигляді "начитки" матеріалу та завдання роботи на самостійне опрацювання, як це часто буває.

Головне правило у підготовці до ЗНО - систематичність

Не залежно від формату підготовки, готуватися до тестування Ви маєте систематично упродовж всього навчального року (краще, звичайно, кількох років, адже при підготовці до ЗНО дуже допомагають знання, отримані у молодших класах). Не відкладайте все на останній момент і не покладайтеся на диво, лише систематична робота над своїми знаннями дозволить Вам певною мірою "безболісно" і успішно пройти Вашу першу кар’єрну сходинку, яка фактично обумовить Вашу подальшу кар’єру та образ життя.

Сподіваюся, що наведений матеріал стане Вам у нагоді!
Вдалої підготовки до ЗНО!

Автор: Ярослава Коваленко. За метеріалами сайту http://www.osvita.org.ua