Застосування технологій дистанційного та змішаного навчання
- Категорія: Дистанційне навчання
- Перегляди: 640
Дистанційна освіта з використанням новітніх інтерактивних комп'ютерних технологій, на моє глибоке переконання, - обов'язкова, необхідна і невід'ємна складова сучасного освітнього процесу. Особливого значення набуває вона під час вимушених карантинних періодів, коли онлайн-навчання не тільки оновлює, а й докорінно змінює всю педагогічну систему.
ІТ-технології в практику своєї роботи впроваджую успішно досить давно. А от проведення онлайн-уроків у початкових класах стало справжнім випробуванням власної педагогічної майстерності та власних особистісних якостей як сучасного вчителя, так і сучасної людини.
Як це було? Спочатку – налагодження тісного контакту з батьками (спілкування по телефону, створення Viber-групи, обмін інформацією…) тощо. Однак, на практичні завдання і їх перевірку (з письмовим аналізом роботи кожного учня) ішло дуже багато часу. Зрозуміло, що відповідно дуже багато часу на виконання моїх завдань і рекомендацій змушені були витрачати і батьки з дітьми. А головне – це було не достатньо ефективним з точки зору засвоєння програмових вимог та мети самого вчителя. Величезним позитивним моментом на той час стала наявність особистого блогу з можливістю використання його для надання певних педагогічних порад і настанов, методичних інструкцій і рекомендацій як учням, так і їх батькам. Розпочався процес пошуку більш ефективних і цікавих форм і методів роботи. Задля перевірки практичних робіт стала використовувати програму Paint.Це дало можливість вивільнити трохи власного часу й унаочнити для дітей результати їх роботи. Потім – сворення та запис власних і колективних відео-презентацій, відео-фільмів та відео-уроків для учнів. Навчання стало цікавішим і доступнішим для дітей і трохи легшим для батьків. Однак, як мені, так і дітям, не вистачало головного – спілкування. Тому спочатку стала запроваджувати індивідуальні онлайн-консультації й заняття через відео-зв'язок у Viber-групі, потім – групові, а невдовзі й онлайн-уроки для всього класу. Цьому процесу, звичайно, передували вивчення досвіду роботи колег-новаторів НУШ, пошук і апробація найбільш сприятливих і доступних електронних платформ, роздуми, консультації, а головне - величезне бажання організувати навчальний процес таким чином, щоб був він цікавим, змістовним і ефективним. Тому, після недовгих вагань і випробувань, зупинилася на організації дистанційного навчання через електронний сервіс Zoom. Першими помічниками, звичайно ж, стали батьки. Вони забезпечили дітей комп’ютерними пристроями і допомогли встановити на них електронну платформу. Нарешті учні змогли побачити один одного і поспілкуватися з учителем. Процес наладився.
На мою думку, онлайн-навчання в Zoom нічим не поступаєтся офлайн, а часом навіть має й деякі переваги (чого тільки варті безпека дітей і їх комфорт). Учні стають сучаснішими і поінформованішими, уважнішими й відповідальнішими, пристосовуються до життя в цифровому середовищі. Деякі діти, наприклад, які не змогли показати себе під час звичайних уроків, на онлайн-уроках розкрили свій потенціал і досягли певних успіхів. Навіть виховний процес активізувався. Ми набули можливість організовувати і проводити різні заходи, які не тільки згуртовують класний колектив, а й роблять життя дітей яскравим і щасливим. Зараз у 3-Б класі 22 учні. Всі вони мають можливість навчатися як у синхронному, так і в асинхронному режимі. І кожного ранку всі вони з величезним задоволенням розпочинають день нашими улюбленими «Ранковими зустрічами».
Технічні характеристики Zoom дозволяють організовувати уроки без будь-яких обмежень, в єдиній електронній платформі, що для дітей початкових класів дуже зручно і доступно. Інтерфейс програми досить простий, зручний і зрозумілий дітям. Це абсолютно безкоштовний сервіс і абсолютно безпечний (якщо грамотно і правильно його використовувати). Тривалість уроків - 40 хвилин (стільки, скільки необхідно в початкових класах). Допустима кількість учасників онлайн-уроку в Zoom дозволяє залучити абсолютно всіх учнів класу. Наявність вмонтованої інтерактивної дошки допомагає вчителю впроваджувати на уроці будь-які інтерактивні вправи, а учням – брати в них безпосередню участь. Демонстраційний екран дозволяє використовувати під час занять відео-фільми та презентації, різноманітні дитячі онлайн-платформи ( Learning.ua, Розумники, Classtime, Kahoot…)тощо, проводити опитування і тестування в різних цікавих і доступних формах. Вмонтований чат дає можливість учням поставити будь-яке запитання, не забираючи при цьому час на уроці і не акцентуючи увагу на особистій проблемі. Функція «піднятої руки» активізує дітей, а здатність оцінити урок, виставивши так звану «реакцію», - зацікавлює. Можливість відеозапису уроків дозволяє вчителю аналізувати їх для самовдосконалення педагогічної майстерності, а учням і батькам – для належного відпрацювання як можливих пропущених уроків чи тем, так і багаторазового використання безпосереднього пояснення вчителя.
Досить суттєвою для кожного педагога є можливість налаштування в Zoom безпосереднього віртуального фону уроку. Це сприяє комфортній роботі самого вчителя, працюючи навіть у віддаленому доступі до робочого місця, і не відволікає уваги учнів.
Особливого значення для мотивації успіху є висвітлення результатів роботи для батьків і навіть громадськості. Тому тут у нагоді стали власний YouTube канал, учительський блог, різноманітні освітні та методичні сайти і навіть соціальна мережа Faсеbook. Це неабияк стимулює дітей і батьків до співпраці. Усе це робить навчання цікавішим і ефективнішим.
Отже, на моє глибоке переконання, щоб освітній процес у початковій школі був успішним, досить реально, можливо і навіть необхідно запроваджувати в практику роботи технології дистанційного і змішаного навчання. За ними – майбутнє освіти України.
Посилання на скріншоти фрагментів дистанційного навчання дивіться нижче
https://drive.google.com/file/d/1HqzGUcI5s3pEPjTgd21m8hFpVIv2afYk/view?usp=sharing
Грузін Світлана Василівна
вчитель початкових класів
ОНЗ «Суботцівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Суботцівської сільської ради Кропивницького району
Кіровоградської області»